یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

طرح کسب و کار (طرح تجاری) چیست ؟

انتشار 24 اسفند 1400
دیدگاه ها 0
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

مهم نیست که شما فروشگاه پیتزا فروشی ، گل فروشی ، کارخانه یایک کسب و کار را آنلاین اداره می کنید ، ممکن است بارها به شما گفته شود “شما باید یک برنامه ریزی جامع داشته باشید.” شاید شما شنیده باشید “همه شرکتهای موفق صاحب یک طرکسب و کار (طرح تجاری) هستند”. همچنین، “اگر می خواهید سرمایه گذاران بالقوه را جذب کنید ، به یک طرح تجاری نیاز دارید.”احتمالا برایتان این سوال به وجود میایید که طرح کسب و کار (طرح تجاری) چیست ؟ ، ما از تیم دیجیتال مارکتینگ  شرکت پدیده تجارت  برای کمک به شما برای در درک عمیق مفهوم طرح کسب و کار ، این راهنما که  را توضیحات ، انواع ، اجزای یک برنامه تجاری و به ویژه برخی نکات مفید برای نوشتن آسان یک طرح تجاری را توضیح می دهد

برای ایجاد و اداره یک شرکت موفق ، شما همچنین باید یک برنامه تجاری ایجاد و تنظیم کنید ، امور مالی خود را ارزیابی کنید ، تمام مدارک قانونی را تکمیل کنید ، شرکای خود را انتخاب کنید ، برنامه های تحقیق برای رشد استارت آپ ها را انتخاب کنید ، بهترین ابزارها را انتخاب کنید و سیستم هایی که به شما کمک می کند بازاریابی و فروش خود را از زمین خارج کنید … و موارد دیگر.

 

فهرست مطالب


 

طرح کسب و کار چیست؟

چرا یک طرح کسب و کار اهمیت زیادی دارد؟

انواع برنامه های تجاری کدامند؟

مولفه های یک طرح تجاری چیست؟

چند نکته برای نوشتن یک طرح تجاری کامل

سخن آخر

طرح کسب و کار چیست؟

 یک طرح کسب و کار

یک طرح تجاری به عنوان یک سند مکتوب تعریف می شود که به طور مفصل توصیف می کند چه کاری قصد دارید انجام دهید و چگونه برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنید. طرح تجاری ابزاری ضروری برای همه مشاغل است. دقیقاً مثل اینکه خانه بدون نقشه اولیه ساخته نمی شود یا فیلمی بدون فیلمنامه ساخته نمی شود ، شما بدون داشتن برنامه صحیح و عملی یک کار را شروع نمی کنید.یک طرح تجاری ، استراتژی مکتوب را از ترکیب دیدگاه های بازاریابی استراتژیک ، مالی و عملیاتی ترسیم می کند.

سندی ایجاد کنید که جزئیات عملیات تجاری شما را در اختیار شما قرار دهد و می تواند برای جذب سرمایه گذاران بالقوه ، شرکای تجاری و مشتریان استفاده شود. بسته به مخاطبان ، یک طرح کسب و کار از نظر برنامه ها و پیش بینی های مالی ، استراتژی بازاریابی ، برنامه های کارمندان و روند صنعت می تواند رسمی و دقیق باشد که می تواند بر روی تجارت شما تأثیر بگذارد ، یا می تواند غیررسمی باشد و یک نمای کلی از عملیات تجاری و اهداف آتی.

چرا یک طرح تجاری اهمیت زیادی دارد؟

برای تأکید بر اهمیت برنامه های تجاری ، در اینجا پنج دلیل اصلی وجود دارد که چرا شما برای تجارت خود  به یک طرح کسب و کار نیاز دارید

1.برای تعیین اولویت ها.

اداره یک کار شامل موارد زیادی است که باید در نظر بگیرید. بعضی اوقات نمی توانید همه چیز را کنترل کنید. برنامه ریزی شغلی به شما کمک می کند تا موارد درست و مهم را پیگیری کنید. سپس ، می توانید وقت ، تلاش ، پرسنل و سایر منابع خود را از نظر استراتژیک اختصاص دهید.

2.برای تصمیم گیری های مهم به عنوان یک کارآفرین ،

داشتن یک طرح تجاری قوی به شما کمک می کند ایده ها و استراتژی های تجاری خود را تعریف و تمرکز کنید. شما نه تنها باید روی مسائل مالی تمرکز کنید بلکه باید روی مسائل مدیریتی ، منابع انسانی ، فناوری ، رقبا و مشتریان نیز تمرکز کنید. با تفکر عمیق در مورد استراتژی های اصلی خود ، می توانید درک کنید که چگونه این تصمیمات بر استراتژی گسترده شما تأثیر می گذارد.

3.برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی.

با به اشتراک گذاشتن این طرح با دیگران ، می توانید صاحب نظران و متخصصان باشید یا حتی مشتریان به شما کمک می کنند مشکلات احتمالی ایده خود را شناسایی کرده و به شما مشاوره های ارزشمندی ارائه دهند. با تشکر از آن ، عوامل خطر کاهش می یابد.

4.برای تأمین مالی.

برنامه ریزی مناسب تجاری ، نقاط جریان پول را به هم متصل می کند. گاهی اوقات ، بررسی سود کافی است ، اما هنگامی که فروش غیرحضوری ، هزینه کالاهای فروخته شده یا بازپرداخت بدهی درگیر باشد ، فعالیت های مالی برنامه ریزی و مدیریت را می طلبد.

5.برای برقراری ارتباط ایده های خود با ذینفعان.

یک طرح تجاری ابزاری برای برقراری ارتباط برای ترغیب موسسات مالی یا وام دهندگان به ریختن پول به شرکت شما است. این همچنین یک پایگاه برای افراد است که برای شرکت شما کار می کنند ، اعتبار خود را از تامین کنندگان تأمین می کنند و مشتریان بالقوه را جذب می کنند.

انواع طرح های کسب و کار کدامند؟

طرح کسب و کار کوتاه مدت

یک طرح تجاری کوتاه معمولاً حدود 10 تا 15 صفحه است و برای شرکتهای تازه تأسیس در مراحل اولیه توسعه خود که هنوز روابط متقابل پیچیده ای وجود ندارد ، مناسب ترین است.

برای یک شرکت با تاسیس ، یک طرح تجاری کوتاه فقط درصورتی معقول است که برخی از فرصت های سرمایه گذاری به طور تقریبی از قبل تأیید شود ، تا بعداً بر اساس نسخه کوتاه ، یک طرح تجاری گسترده تهیه شود.

طرح کسب و کار گسترده

یک طرح تجاری گسترده معمولاً از 20 تا 40 صفحه تشکیل شده است. این نوع طرح تجاری ، مسائل شرکت را بسیار عمیق تر و دقیق تر از آنچه در نسخه کوتاه انجام می شود ، شرح می دهد.

هرچه میزان سرمایه مورد نیاز بیشتر باشد ، ضرورت این نوع طرح تجاری نیز بیشتر می شود.

چنین طرح تجاری باید شامل تجزیه و تحلیل دقیق بازار و تجارت و همچنین درآمد ، هزینه و برنامه ریزی مالی برای یک دوره 5 ساله باشد. باید به طور واضح بیان کند که شرکت شما می تواند پس از برآورده شدن درخواست توسط خوانندگان ، آنچه را که می تواند روی میز ارائه دهد

طرح کسب و کار عملیاتی

این نوع سند مهم شرکت شما در داخل است. در درجه اول توسط تیم مدیریت ، هیئت مدیره و مشاوران حرفه ای سطح بالا استفاده می شود. برای تمرکز و همسویی تلاش مدیران کل در جهت اهداف مشترک شرکت بسیار عالی است ، بنابراین باید حداقل سالانه به روز شود.برنامه های تجاری عملیاتی معمولاً طولانی و مفصل هستند ، شامل بیش از 40 صفحه ، در بعضی موارد حتی بیش از 100 صفحه.

اصلی ترین قسمت های یک طرح کسب و کار کدامند ؟

اصلی ترین قسمت های یک طرح کسب و کار کدامند ؟

هیچ دو مشاغل برنامه یکسانی ندارند ، اما ممکن است مولفه های یکسانی داشته باشند. در زیر برخی از رایج ترین و جدایی ناپذیرترین قسمت های یک طرح تجاری آورده شده است.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی بیانیه های اساسی برنامه تجاری شما را به صورت کاملا مختصر جمع می کند. برای اکثر خوانندگان ، این بخش مهمترین بخش برنامه تجاری را ارائه می دهد ، بنابراین باید جذاب و جذاب باشد.

شرکت

در این قسمت جزئیات بیشتر تجارت شما معرفی می شود ، نوع کسب و کار شما مشخص می شود و سابقه تجارت ارائه می شود. این بخش باید به زیر بخش های زیر تقسیم شود:

بررسی اجمالی تجارت: شرح کلی کسب و کار ، جایی که در بازار جای می گیرد ، چه نیازهایی را پر می کند و چگونه این نیازها را برآورده می کند. بازارهایی را توصیف کنید که از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند و شامل هرگونه سابقه تجاری هستند.

ساختار شرکت: لیستی از پرسنل اصلی مانند سهامداران یا شرکا و اطلاعات شرکت را در آن بگنجانید.

اهداف: اهداف خود را تعریف کنید ، چه بلند مدت و چه کوتاه مدت. این باید به وضوح نشان دهد که هدف شما برای هر دوره از تجارت شرکت شما چیست و چه هدف را اجرا می کند.

نقاط قوت و ضعف: جزئیات نقاط قوت تجارت خود را بیان کنید. تأکید کنید که کجا و چرا در این زمینه ها سرآمد هستید ، خواه خدمات عالی مشتری ، کیفیت محصول ، قیمت گذاری یا توزیع قوی باشد.

بیانیه های مأموریت و چشم انداز: بیانیه مأموریت تجارت شرکت ، اهداف آن و رویکرد دستیابی به آن اهداف را نشان می دهد. یک بیانیه چشم انداز توصیف می کند که چگونه شرکت خود را در آینده می بینید.

محصولات و خدمات

در اینجا ، این شرکت می تواند تمام محصولات و خدماتی را که ارائه می دهد ارائه دهد و همچنین ممکن است شامل قیمت گذاری ، طول عمر محصول و مزایای مصرف کننده باشد.

این بخش ممکن است شامل فرآیندهای تولید و تولید ، نگرانی های حقوقی (حق ثبت اختراع ، حق چاپ یا علائم تجاری) و اطلاعات تحقیق و توسعه (تحقیق و توسعه) نیز باشد.

تحلیل بازار

در حالت ایده آل ، تجزیه و تحلیل بازار شما دانش شما را در مورد صنعت و بازار خاصی که قصد دارید در آن نفوذ کنید نشان می دهد.در این بخش ، شما باید داده ها و آماری را ارائه دهید تا در مورد اینکه کجا بازار بوده است ، کجا پیش بینی شده است و شرکت شما چگونه در آن جای خواهد گرفت صحبت کنید. علاوه بر این ، مشخصات مشتریان شما نیز لازم است ذکر شود.

استراتژی های بازاریابی و فروش

بخشی از برنامه تجاری شما یک برنامه بازاریابی خواهد بود ، که جزئیات نحوه پیدا کردن مشتریان بالقوه را بیان می کند.

یک برنامه بازاریابی سالم شامل اطلاعاتی در مورد بازار و رقابت شما و سایر استراتژی های بازاریابی برای به حداکثر رساندن فروش است. این شامل بازاریابی و همچنین تشخیص اینکه چگونه موفقیت آمیخته بازاریابی خود را اندازه گیری می کنید.

چگونه محصولات و خدمات خود را می فروشید؟ این بیشترین سوالی است که وقتی درباره استراتژی فروش خود بحث می کنید به آن پاسخ خواهید داد.باید تا حد امکان خاص باشد. ایده خوبی است که تعداد تکرارهای فروش را که قصد استخدام دارید و همچنین اهداف فروش خود را نشان دهید.

برنامه ریزی مالی

هنگام تهیه پیش بینی هزینه های درآمد و جریان های نقدی ضروری است ، حتی اگر پول قرض نگیرید ، زیرا این بخش تصمیم گیری های آینده را تسهیل می کند.

در قسمت آخر برنامه تجاری خود می توانید میزان پول مورد نیاز ، نحوه بازپرداخت و مدت زمان مشخص را مشخص کنید. می توانید موارد زیر را مشخص کنید:

چه موقع به پول و چه مقدار نیاز دارید

نوع وامی که متقاضی آن هستید

چگونه قصد تأمین وام و با چه دارایی ای را دارید

مدت زمان بازپرداخت مورد نظر

تفکیک نحوه استفاده شما از وجوه

چند نکته برای نوشتن یک طرح کسب و کار کامل

چند نکته برای نوشتن یک طرح کسب و کار کامل

1.هدف خود را تعیین کنید

هر مشاغل می تواند اهداف مختلفی داشته باشد ، بنابراین قبل از شروع به نوشتن ، باید بدانید که چرا می نویسید و می خواهید با آن به نتیجه برسید. بدون یک هدف یا مجموعه مشخص از اهداف مشخص ، برنامه کاری شما ارزش کمی خواهد داشت.

یک طرح تجاری می تواند به عنوان یک نقشه راه همراه با راهنمایی برای موفقیت در نظر گرفته شود ، بنابراین مهم است که هدف را روشن کنید. اگر قصد استفاده از بودجه خود را دارید ، بهتر است به نحوه انجام این کار اشاره کنید.

در طرف دیگر ، اگر می خواهید سرمایه گذار جذب کنید ، برنامه شما باید از همان ابتدا مورد توجه آنها قرار گیرد. بنابراین ، هدف شما باید در بخش خلاصه اجرایی برنامه کسب و کار شما ذکر شود.

2.تهیه یک سند چشم انداز

یک چشم انداز ، آنچه را که می خواهید در آینده کسب و کار شما باشد ، بر اساس اهداف شما ، باشد را تهیه کنید.ایجاد دیدگاه شما نیاز به تلاش زیادی از طرف تیم مدیریتی و همچنین کارکنان دارد. با طوفان فکری و به اشتراک گذاری ایده ها ، می توانید سوالات اساسی در مورد جهت کسب و کار خود را پاسخ گوباشد .

3.مشخصات شرکت ایجاد کنید

نمایه شرکت اغلب در وب سایت رسمی شرکت یافت می شود و برای جلب مشتری و استعدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، از مشخصات شرکت شما می تواند در برنامه تجاری شما استفاده شود.

یک نمایه فریبنده باید شامل موارد زیر باشد:

تاریخچه سازمان

محصولات و خدمات

بازار هدف

مشتریان هدف

منابع

استراتژی های حل مسئله

مزایای رقابتی

این نمایه باید به اندازه کافی قابل مشاهده و مشخص باشد تا خوانندگان را به دنبال خود بکشاند. بنابراین ، آن را دست کم نگیرید ، زیرا این اولین بخشی است که خوانندگان ، مشتریان و راهنماها با آن تماس خواهند گرفت. هرچه دقیق تر و آموزنده تر باشد ، احتمال دستیابی به اهداف خود بیشتر خواهد بود.

4.روقبای خود را بشناسید

اولین قانون هر مشاغل این است که هرگز نگویید تجارت شما رقیبی ندارد. اگرچه ممکن است احساس کنید کاملاً بی نظیر هستید و کارهای خوبی انجام می دهید ، افرادی در آنجا هستند که کاری مشابه شما انجام می دهند.

بنابراین ، آگاهی از رقبای خود کافی نیست ، بلکه باید آنها را بشناسید. شما باید اندازه ، سهم بازار ، سودآوری ، لیست محصولات و خدمات آنها ، استراتژی قیمت گذاری و نحوه جذب مشتری را بدانید. شبکه تجزیه و تحلیل رقبا یک روش موثر برای تجدید نظر در کسب و کار شما و تولید ایده های بهبود در صورت لزوم است..

خط آخر

نوشتن یک طرح کسب و کار (طرح تجاری) ممکن است برایتان کمی پیچیده به نظر آید. در مقاله بالا  ، به شما نشان دادیم  که طرح کسب و کار (طرح تجاری) چیست ؟ و چگونه سریع و راحت یک طرح تجاری بنویسید که به نتایج دلخواهتان برسید. نگران نباشید ، برای تهیه یک برنامه تجاری عالی ، نیازی به داشتن مدرک تجاری یا حسابداری ندارید .

کاررشناسان دیجیتال برندینگ پدیده با سالها تجربه گرد هم آماده اند تا علاوه بر ارائه مشاوره و تحلیل کسب و کار آنلاین شما ، با برگزاری دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ در اصفهان به آموزش  صفر تاصد هرآنچه که برای راه اندازی یک کسب کار اینترنتی باید بدانید و طراحی یک طرح کسب و کار کارآمد میپردازند

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

ورکشاپ (workshop) چیست؟! ورکشاپ (workshop) چیست؟! مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

20 مهر 1393

مزایای طراحی سایت به زبان PHP مزایای طراحی سایت به زبان PHP مقالات

پدیده تجارت

17 بهمن 1396

مقایسه وردپرس و جوملا مقایسه وردپرس و جوملا مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

06 مهر 1392

مقایسه سیستم عامل لینوکس و ویندوز مقایسه سیستم عامل لینوکس و ویندوز مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

20 آذر 1398

معرفی پیشخوان وردپرس معرفی پیشخوان وردپرس مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

12 دی 1398

مزایای طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار مزایای طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

20 آذر 1396

آموزش فلاتر Flutter اصفهان آموزش فلاتر Flutter اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

08 مرداد 1398

آموزش نصب وردپرس در لوکال آموزش نصب وردپرس در لوکال مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

12 آذر 1398

مزایای شرکت برنامه نویسی ios در اصفهان مزایای شرکت برنامه نویسی ios در اصفهان مقالات

پدیده تجارت

01 مهر 1397

روش های افزایش بازدید سایت روش های افزایش بازدید سایت مقالات سئو

پدیده تجارت

14 فروردین 1399

لوکال هاست (localhost) چیست ؟ لوکال هاست (localhost) چیست ؟ مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

20 اردیبهشت 1399

آموزش بیت کوین در اصفهان آموزش بیت کوین در اصفهان مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

24 اسفند 1400

دیدگاه کاربران

0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها