یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

برند سازی چیست ؟

انتشار 31 تیر 1398
دیدگاه ها 0
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

آشنایی با برند سازی شخصی و شرکتی

برند سازی شامل یک سلسله فعالیت‌های بازاریابی است که در آن یک شرکت، نام یا نمادی برای خود می‌سازد که در آینده، جزئی جدا ناپذیر از آن شرکت می‌شود.

برند سازی به شناخت محصولات و خدمات شرکت کمک می‌کند و باعث ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات شرکت و سایر محصولات موجود در بازار می‌شود.

برند سازی اهمیت زیادی دارد، زیرا تنها چیزی است که باعث می‌شود یک خاطره خوب از شرکت شما در ذهن مشتریانتان بماند.

در واقع برند سازی به مشتریان شما این امکان را می‌دهد که بدانند چه انتظاری از شرکت شما دارند و  واقعیت‌های کسب و کار شما را نشان می‌دهد.

روش‌هایی مانند تبلیغات، معرفی کالا و خدمات (promotional merchandise)، کسب شهرت (reputation) و لوگوی برند، همه این عناصر باید با هم به کار گرفته شوند تا برندی منحصر به فرد ایجاد کنند که در ذهن افراد ماندگار شود.

تفاوت برند سازی تجاری با برند سازی شخصی در چیست؟

احتمالا تا به اینجا، اهمیت برند سازی را درک کرده باشید. برند سازی بخش جدا نشدنی از بازاریابی است که در کنار دیگر تلاش‌های بازاریابی شما، به ایجاد ارزش برای مشتریانتان کمک خواهد کرد.

در تعریف برند شخصی باید بگوییم که برند شخصی فرآیند ایجاد یک هویت از خودتان است که با آن از نگاه مردم شناخته می شوید. شما از این هویت برای بیان ارزش‌های شما، شخصیت خود و مهارت‌هایتان استفاده می‌کنید.

وقتی قصد داریم به تفاوت برند سازی تجاری و شخصی بپردازیم، بهتر است به نقاط قوت و ضعف هرکدام از آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.

چه زمانی برند شخصی کارساز است؟

هیچ گاه توسعه یک برند شخصی آسان نبوده است! ابزارهایی که امروزه در دسترس هستند به شما این امکان را می‌دهند که یک وب سایت یا حساب شبکه اجتماعی برای خودتان ایجاد کنید که با اهداف کسب و کار شما همخوانی داشته باشد.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع از برند سازی را می‌خواهید انجام دهید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین باید به نقاط قوت و ضعف هر کدام اشاره‌ای داشته باشیم.

نقاط قوت برند شخصی

برند شخصی انعطاف پذیر است و به راحتی به خاطر سپرده می‌شود. اگر برند تجاری خود را پیرامون یک محصول یا خدمت منحصر به فرد به خوبی ایجاد کرده باشید، به هنگام عوض شدن محصول یا خدمت ذکر شده، مشکل پیدا خواهید کرد.  اگر قصد دارید یک سخنران حرفه‌ای باشید، یک برند شخصی راهی عالی برای شروع است، زیرا به شما کمک می‌کند که تخصص خود را به دیگران معرفی کنید.

نقاط ضعف برند شخصی

وقتی شما روی توسعه برند شخصیتان سرمایه گذاری زیادی می‌کنید، زمانی که مشکلی برای شما پیش بیاید، نمی‌توانید کسب و کارتان را رها کنید. در واقع شما با ایجاد برند شخصی به هیچ عنوان از کسب و کارتان جدا نیستید.

یک نقطه ضعف دیگر که ممکن است به هنگام ایجاد برند شخصی به آن برخورد کنید، این است که شما نمی‌توانید کسب و کارتان را به کس دیگری واگذار کنید. در واقع وجود شما برای کسب و کارتان نقش حیاتی دارد.

نقاط قوت برند تجاری

زمانی که روی یک برند تجاری تمرکز می‌کنید، شما مجبور هستید که برنامه مدونی برای کسب و کارتان داشته باشید. زیرا اگر شما شرکتی ثبت کرده باشید، کسب و کار شما یک کسب و کار قانونی است. زمانی که شما قصد دارید یک نام برای کسب و کار خود انتخاب کنید، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟
  • کسب و کار شما چه محصول یا خدمتی ارائه می دهد؟
  • چه افرادی کسب و کار شما را می‌شناسند؟
  • چگونه می‌خواهید در یک بازار رو به رشد با کسب و کارهای دیگر رقابت کنید؟

گذر کردن از این فرآیند به شما کمک می‌کند تا دیدگاهی مبنی بر اینکه “چه افرادی کسب و کار شما را می‌شناسند” و “کسب و کار شما کجا ‌دیده شود” ایجاد کنید. این دیدگاه بسیار بالاتر و فراتر از نام و شعار کسب و کار شماست.

برند سازی تجاری همچنین به شما این امکان را می‌دهد که شرکت خود را دقیقا آن طور که می خواهید به جایگاه بالا برسانید.

همچنین برند‌های تجاری بسیار آسان‌تر از برند‌های شخصی می‌توانند به دیگران واگذار شوند. از آن جا که برند تجاری یکی از دارایی‌های شرکت شما محسوب می‌شود، زمانی که شما بخواهید آن را به فروش برسانید، دیگران برای خرید آن تمایل زیادی نشان می‌دهند.

نقاط ضعف برند سازی تجاری

بر خلاف برند‌های شخصی، برند تجاری شرکت‌ها بسیار کارآمدتر است.

شما همچنین متوجه خواهید شد که برندهای تجاری مانند برندهای شخصی انعطاف پذیر نیستند. اگر شما بخواهید حیطه کسب و کارتان را به طور کامل تغییر دهید، مجبور هستید که کسب و کار جدیدی ایجاد کنید.

سخن پایانی:

به خاطر داشته باشید که برندینگ یا همان برند سازی، مهمترین ابعاد هر کسب و کار بزرگ، کوچک و حتی شخصی است که به میزان قابل توجهی در موفقیت کسب و کار شما تاثیر گذار است. با دو گزینه پیش رو ( برند سازی شخصی و تجاری )، الان زمان آن است که تصمیم بگیرید کدام نوع برند سازی برای شما و کسب و کارتان مناسب‌تر است.

 

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

مزایای فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین مزایای فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

17 شهریور 1392

رمز موفقیت برندهای قدرتمند رمز موفقیت برندهای قدرتمند مقالات برندینگ

پدیده تجارت

17 آذر 1392

چگونه یک محتوای خوب تولید کنیم؟ چگونه یک محتوای خوب تولید کنیم؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

24 اسفند 1400

مراحل طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق مراحل طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

14 مهر 1398

چگونه در اندروید استودیو، Toolbar سفارشی طراحی کنیم؟ چگونه در اندروید استودیو، Toolbar سفارشی طراحی کنیم؟ مقالات موبایل

پدیده تجارت

23 اردیبهشت 1397

طراحی اپلیکیشن مانند اسنپ و تپ سی طراحی اپلیکیشن مانند اسنپ و تپ سی مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

07 آبان 1396

دانستنی های طراحی اپلیکیشن اندروید دانستنی های طراحی اپلیکیشن اندروید مقالات موبایل

پدیده تجارت

15 مهر 1398

فریلنسر کیست و چگونه فریلنسر شویم؟ فریلنسر کیست و چگونه فریلنسر شویم؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

23 اسفند 1400

بازاریابی الکترونیکی بازاریابی الکترونیکی مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

07 بهمن 1392

نکات مهمی که در مورد شرکت طراحی سایت در اصفهان جالب توجه است! نکات مهمی که در مورد شرکت طراحی سایت در اصفهان جالب توجه است! مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

30 تیر 1397

ویژگی های زبان CSS ویژگی های زبان CSS مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

01 دی 1398

آشنایی با زبان جاوا آشنایی با زبان جاوا مقالات موبایل

پدیده تجارت

07 بهمن 1398

دیدگاه کاربران

0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها